تولید نشاسته اصلاح شده

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | دوشنبه 24 مهر 1396 در ساعت 14 : 38 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

نشاسته طبیعی گرفته شده از منابع مختلف گیاهی دارای خواص منحصر بفرد می باشد. اگر چه با پیشرفت صنایع تبدیلی مواد غذایی و ابداع روش های جدید فرایند غذا،ساختار نشاسته دچار تغییر و تحولاتی می گرددکه می تواند منجر به از دست رفتن بعضی خواص مطلوب آن در غذاها گردد.

برا مثال در ار فرایند اتوکلاو کردن غذاهای حاوی نشاسته امکان شکسته شدن کولکولهای نشاسته درحرارت بالا وجود دارد. در نتیجه ویسکوزیته و قوام محصول مورد نظر پایین می اید،بعلاوه در شرایط اسیدی و یا دمای انجماد،نشاسته طبیعی دچار تغییرات ساختار می شود و عملکرد ان تغییر می یابد.در نتیجه نشاسته قادر به ایفای نقش خود نمی باشد.

به منظور بهبود خواص عملکردی نشاسته می توان ساختار آن را به طریق مختلف تغییر داد.

چنین نشاسته ای را نشاسته اصلاح شده می نامند. در برخی منابع علمی فارسی نشاسته اصلاح شده تحت عنوان نشاسته تعدیل شده یا نشاسته تغییر یافته می نامند.(modified starch )

ایجاد تغییر در ساختار نشاسته به عبارتی تولید نشاسته اصلاح شده با کمک روشهای شیمیایی،فیزیکی،آنزیمی،ژنتیکی و یا ترکیبی از این روشها امکان پذیر می باشد.

 

تولید نشاسته اصلاح شده می تواند خواص عملکردی جدیدی در نشاسته ایجاد کند و یا باعث تقویت برخی خواص نشاسته گردد.

چنین نشاسته ای می تواند جایگزین برخی ترکیبات شیمیایی و صمغ های گرانقیمت با عملکرد مشابه گردد. بعلاوه تولید چنین محصولاتی از نشاسته طبیعی به عنوان یک مرحله جدید فرایند نه چنمدان پیچیده در کارخانجات تولید نشاسته می تواند باعث افزایش ارزش اقتصادی محصول و سود آوری بیشتر  گردد. این امر همراه با افزایش رضایتمندی مشتری و نیز بهبود بازار فروش نشاسته در صنایع غذایی و سایر صنایع می باشد.

روش های بسیاری جهت تولید نشاسته اصلاح شده وجود دارد مه امروزه با پیشرفت فن آوری های نوین روش های جدید تری برای اصلاح نشاسته معرفی می گردند. .

آنچه در این میان از اهمیت بسیاری برخوردار است هدفمند نمودن تغییرات ایجاد شده در راستای خصوصیات مورد نظر و شناخت دقیق خواص عملکردی نشاسته اصلاح شده است.

 

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید نشاسته کلیک کنید

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :