استفاده از نشاسته در تولید انواع چسب

9 / 10
از 16 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 17 ارديبهشت 1396 در ساعت 10 : 33 دقیقه | نظرات کاربران ( 1 )

نشاسته ها به صورت اصلاح نشده و اصلاح شده در چسب مورد استفاده قرار می گیرند.

امروزه فرمولاسیون چسب نشاسته توسعه یافته و این پیشرفت های جدید در اصلاح ویژگی های چسب نشاسته باعث رونق بازار و به وجود آمدن فرصت ها و موفعیت های جدید شده است.

نشاسته ها را می توان با انجام اصلاحاتی نسبت به اب مقاوم نمود .همچنین این چسب ها باید قابل حل در اب گرم باشندکه در بعضی مصارف مورد استفاده قرار می گیرد.

نشاسته خام با ویژگی های نسبتا مناسب از جمله زیست تخریب پذیری بودن، کاربرد گسترده ایی در صنایع کارتن و مقوا و کاغذ به عنوان چسب دارد.

امروزه در این کارخانجات عمدتا از نشاسته های گوناگونی جهت تولید چسب استفاده می شود. چسب نشاسته نقش بسزایی در تولیدات صنایع به خصوص صنایع بسته بندی ایفا می کند.

 

دقت در ساخت چسب توسط مدیر تولید بسیار مهم است، چرا که فاکتورهای چسب مناسب برای ساخت ورق با کیفیت عالی بسیار زیاد بوده که همگی باید با هم رعایت شوند و غفلت از یکی به معنی کاهش چشمگیر کیفیت خواهد بود. از نسبت‌های مختلف آب و نشاسته و سود برای ژله و آب و نشاسته و بوراکس برای ساخت پایه چسب و از بخار هم برای افزایش دمای آب برای حل دانه‌های گرانولی نشاسته ‌استفاده می‌شود. اگر حرارت زیاد باشد فرایند ژلاتینی شدن به تاخیر می‌افتد و ممکن است مشکل پیوند بین کاغذها بوجود آید و سرعت خط تولید کاهش یابد. همچنین اگر حرارت خیلی کم باشد ژله شدن پیش از موعد اتفاق می‌افتد که سبب تشکیل پیوند بسیار ضعیف خواهد شد.

 چسب مناسب برای ماشین‌های با سرعت بالا چسبی است که با سرعت‌های بالا پایدار بوده و نقطه ژله‌ای شدن پایین و بافت مناسب داشته باشد. این چسب، سرعت تولید بالا، مصرف کم انرژی و کاربرد مناسب با ضایعات کم خواهد داشت.

فاکتورهایی که در مرحلة تولید باید مورد توجه قرار گیرند عبارتند از :

 1.ویسکوزیته

 2.مواد جامد

 3.pH

 4. نقطه ژله‌ای شدن

 

ویسکوزیته

 ویسکوزیته عبارت است از مقاوت به جریان‌پذیری یک سیال که‌این خاصیت را می‌توان به ‌وسیلة فنجان شماره یا ویسکومتر اندازه گرفت. به‌دلیل ارتباط زیاد دما و ویسکوزیته، زمانیکه ویسکوزیته اندازه‌گیری می‌شود باید شرایط دمایی هم ثبت گردد.

 

مواد جامد

 محدودة نرمال مواد جامد در چسب نشاسته طبق آزمایشات کیفیتی و همچنین تجارت بین 16 تا 26% است.

 

دمای ژله‌ای شدن

 دمایی است که دانه‌های نشاسته شروع به واکشیده شدن می‌نماید و غلیظ شدن آن به وضوح قابل مشاهده ‌است. حدود دمای ژله‌ای شدن بین 53 تا 63 درجة سانتیگراد است که‌این دما را می‌توان به وسیلة حرارت دادن یک نمونه‌ از چسب نشاسته ساخته شده تا زمانی‌ که شروع به واکشیدن و غلیظ شدن می‌نماید، اندازه‌گیری کرد. دمایی که به این صورت اندازه‌گیری می‌شود دمای ژله‌ای شدن نام دارد.

 

حرارت ذخیره‌‌سازی چسب، فرمولاسیون چسب مورد استفاده و نقطة ژلاتینی شدن آن بسیار مهم می‌باشد. اضافه کردن مواد شیمیایی به چسب، مقاومت به چسبندگی لایه‌های مقوا در دو ورق مشابه افزایش می‌یابد. مواد افزودنی چسب به کنترل رطوبت و همچنین به عدم جذب رطوبت جوی در خط چسب و در حین انبار کردن ورق‌‌ها کمک می‌کنند. در ضمن مواد افزودنی مقاومت به ترکیدگی ورق مقوا را 8 تا 10 درصد بهبود می‌بخشند. برای کنترل قارچ‌ها و باکتری‌‌های نامناسبی که در محل‌های تهیه و استفاده چسب نشاسته رشد می‌کنند، باید مواد مناسبی بکار برده ‌شود. همچنین شستشوی مداوم و تمیز کردن تانک‌های ذخیره چسب و خطوط انتقال نیز خیلی ضروری است.

 ما با استفاده از گروه فنی خود و تحقیق و توسعه در زمینه نشاسته ها بهترین نوع نشاسته تاپیوکا برند SWI را با تمام ویژگی های مناسب برای تولید چسب و رزین در صنایع های گوناگون بسته بندی و نساجی وارد و توزیع کرده ایم.

 

 شرکت تولیدی بازرگانی پویا کابک- انواع نشاسته صنعتی و خوراکی

 

ارسال نظر

سپیده نیک بخت : قدردانی
0 0
بابت اطلاعات مفید و خوبی که در سایتتان برای کاربر ها قرار داده اید بسیار ممنونم.
مدیریت : پاسخ
0 0
از لطف شما سپاسگزاریم
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :