انواع کارگینان

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | پنجشنبه 8 ارديبهشت 1401 در ساعت 11 : 9 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

کاپاکارگینان یک ماده غذایی نیمه تصفیه شده است که از جلبک دریایی Eucheuma cottonii استخراج می شود. این ژل با غلظت کافی ژل های برگشت پذیر حرارتی را تشکیل می دهد و به یون پتاسیم بسیار حساس است که خواص ژل کنندگی آن را بسیار افزایش می دهد. در محیط قلیایی پایدار است. کاراگینان یک خانواده طبیعی از کربوهیدرات ها است که از جلبک دریایی قرمز استخراج می شود. کاراگینان در شرایط خنثی یا قلیایی در دمای بالا با آب استخراج می شود. کاراگینان تصفیه شده عمدتاً از محلول توسط رسوب الکلی یا ژله سازی پتاسیم بازیابی می شود.

 

کاراگینان نیمه تصفیه شده شسته شده و جلبک دریایی با قلیایی درمان می شود. کاراگینان از جلبک دریایی استخراج نمی شود اما همچنان در ماتریکس دیواره سلولی موجود است. محصولات تجاری کاراگینان اغلب برای به دست آوردن خواص ژل و غلیظ کننده بهینه استاندارد می شوند. با استفاده از محصول کاراگینان مناسب، فرمولاتور می تواند بافت هایی از مایعات آزاد تا ژل های جامد ایجاد کند. علاوه بر ارائه انواع استاندارد، شرکت پویاکابک در ارتباط با مشتریان برای توسعه محصولات و فرمول‌های جدید برای کاربردهای خاص انواع کارگینان را به معرفی می‌کند.

 

 کاراگینان ها مولکول های بزرگ و بسیار انعطاف پذیری هستند که ساختارهای مارپیچ را به هم می ریزند. این به آنها توانایی ایجاد انواع ژل های مختلف را در دمای اتاق می دهد. آنها به طور گسترده در صنایع غذایی و سایر صنایع به عنوان ضخیم کننده و تثبیت کننده استفاده می شوند. یک مزیت خاص این است که آنها شبه پلاستیک هستند - تحت تنش برشی نازک می شوند و پس از حذف تنش ویسکوزیته خود را بازیابی می کنند. این بدان معنی است که پمپاژ آنها آسان است، اما پس از آن دوباره سفت می شوند.

 

همه کاراگینان ها پلی ساکاریدهای با وزن مولکولی بالا هستند که از واحدهای گالاکتوز تکرار شونده و 3,6 انیدروگالاکتوز (3,6-AG) سولفاته و غیر سولفاته تشکیل شده اند. واحدها با پیوندهای گلیکوزیدی متناوب آلفا 1-3 و بتا 1-4 به هم متصل می شوند.

 

سه کلاس تجاری اصلی کاراگینان وجود دارد:

 

کاپا در حضور یون های پتاسیم ژل های قوی و سفت و سختی را تشکیل می دهد. با پروتئین های لبنی واکنش نشان می دهد. این ماده عمدتاً از Kappaphycus alvareziiتهیه می‌شود.

آیوتا در حضور یون‌های کلسیم ژل‌های نرمی را تشکیل می‌دهد. این عمدتا از Eucheuma denticulatum تولید می شود.

لامبدا ژل نمی کند و برای غلیظ کردن محصولات لبنی استفاده می شود.

رایج ترین منبع Gigartina از آمریکای جنوبی است. تفاوت های اصلی که بر خواص کاپا، یوتا و لامبدا کاراگینان تأثیر می گذارد، تعداد و موقعیت گروه های سولفات استر بر روی واحدهای گالاکتوز تکرار شونده است. سطوح بالاتر سولفات استر دمای انحلال کاراگینان را کاهش داده و ژل های با استحکام کمتری تولید می کند یا به مهار ژل کمک می کند (لامبدا کاراگینان).

 

بسیاری از گونه های جلبک قرمز در طول تاریخچه رشد خود انواع مختلفی از کاراگینان را تولید می کنند. به عنوان مثال، جنس Gigartina عمدتاً در مرحله گامتوفیتی خود کاپا کاراگینان و در مرحله اسپوروفیتی خود لامبدا کاراگینان تولید می کند.

 

همه آنها در آب گرم محلول هستند، اما در آب سرد، فقط شکل لامبدا (و نمک های سدیم دو مورد دیگر) محلول هستند.

 

هنگامی که در محصولات غذایی استفاده می شود، کاراگینان دارای افزودنی اتحادیه اروپا E-شماره E407 یا E407a در صورت وجود جلبک دریایی فرآوری شده eucheuma است و معمولاً به عنوان امولسیفایر استفاده می شود.

 

در بخش‌هایی از اسکاتلند (جایی که در گالیک اسکاتلندی به عنوان (An) Cairgean شناخته می‌شو)  و ایرلند (نوع مورد استفاده Chondrus Crispus است که در زبان گالیکی ایرلندی به‌طور متفاوتی به نام‌های carraigín (سنگ کوچک)، fiadháin(مواد وحشی)، clúimhín cait (پف گربه) شناخته می‌شود. mathair an duilisg (مادر جلبک‌های دریای)، ceann donn (سر قرمز) به نام Carrageen Moss شناخته می‌شود و در شیر می‌جوشانند و صاف می‌کنند، قبل از افزودن شکر و طعم‌دهنده‌های دیگر مانند وانیل، دارچین، براندی یا ویسکی. محصول نهایی نوعی ژله شبیه پاناکوتا، تاپیوکا یا بلنکمانژ است.

 

هنگامی که یوتا کاراگینان با سدیم استئاروئیل لاکتیلات (SSL) ترکیب می‌شود، یک اثر هم افزایی ایجاد می‌شود که امکان تثبیت و امولسیون‌سازی را فراهم می‌کند که با هیچ نوع دیگری از کاراگینان (کاپا/لامبدا) یا با سایر امولسیفایرها (مونو و دی‌گلیسریدها و غیره) به دست نمی‌آید. SSL همراه با یوتا کاراگینان، قادر به تولید امولسیون در شرایط سرد و گرم با استفاده از چربی گیاهی یا حیوانی است.

 

در ایالات متحده، کاراگینان یکی از مواد تشکیل دهنده شیر سویا است که با نام تجاری Whole Foods فروخته می شود.

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :