نشاسته سیب زمینی

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | چهارشنبه 25 فروردین 1400 در ساعت 10 : 57 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

برای استخراج نشاسته سیب زمینی از محصول سیب زمینی استفاده می شود. سلولهای غده های ریشه گیاه سیب زمینی حاوی لوکوپلاست (دانه های نشاسته) است. برای استخراج نشاسته ، سیب زمینی ها خرد شده و دانه های نشاسته از سلول های تخریب شده آزاد می شوند. سپس نشاسته را شسته و خشک کرده و پودر می کنند.

 

نشاسته سیب زمینی حاوی گرانول های بزرگ کروی بیضی شکل است که اندازه آنها از 5 تا 100  میکرومتر است . نشاسته سیب زمینی یک نشاسته تصفیه شده ، حاوی حداقل پروتئین یا چربی است. این به پودر رنگ سفید شفاف و نشاسته پخته شده از ویژگی های معمول به طعم خنثی ، شفافیت خوب ، استحکام اتصال بالا ، بافت طولانی و تمایل کم به کف یا زرد شدن محلول را   می دهد.

 

از مشتقات نشاسته سیب زمینی در مصارف غذایی و کاربردهای فنی میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

از مشتقات نشاسته در بسیاری از دستور العمل ها استفاده می شود ، به عنوان مثال در رشته فرنگی ، صمغ شراب ، آجیل کوکتل ، چیپس سیب زمینی ، سوسیس هات داگ ، کرم نانوایی و سوپ و سس های فوری، در دستور العمل های بدون گلوتن ، در غذاهای کوشر برای فصح و در غذاهای آسیایی، در شیرینی ، مثلاً کیک اسفنجی ، از آن برای مرطوب نگه داشتن کیک و ایجاد بافتی نرم استفاده می شود.

از نشاسته سیب زمینی در کاربردهای غیر غذایی به عنوان چسب کاغذ دیواری ، برای اتمام پارچه و اندازه پارچه ، پوشش و اندازه کاغذ و به عنوان چسب در گونی های کاغذی و نوار چسب استفاده می شود .

 

انواع سیب زمینی

نمای میکروسکوپی: نشاسته سیب زمینی ( آمیلوپلاست ) در سلول گیاه

انواع مختلفی از سیب زمینی برای تولید نشاسته سیب زمینی کشت می شود ، انواع سیب زمینی با محتوای نشاسته بالا و عملکرد نشاسته بالا انتخاب می شود. اخیراً نوع جدیدی از گیاه سیب زمینی ساخته شده است که فقط حاوی یک نوع مولکول نشاسته است: آمیلوپکتین ، نشاسته سیب زمینی مومی . نشاسته مومی ، پس از ژلاتینه شدن نشاسته ، در زمان ذخیره سازی کمتر عقب می رود.

کشت سیب زمینی برای نشاسته عمدتا در آلمان ، هلند ، چین ، ژاپن ، فرانسه ، دانمارک و لهستان انجام می شود، بلکه در سوئد، فنلاند ، اتریش، جمهوری چک، اوکراین، کانادا و هند نیز انجام می شود.

مقداری از نشاسته سیب زمینی نیز به عنوان محصول جانبی از صنعت فرآوری سیب زمینی تولید می شود ، كه در طی تولید سیب زمینی سرخ كرده و سیب زمینی از مدار برش سیب زمینی بازیابی می شود .

 

 

 

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :