نقش امولسیون کننده در روند رشد صنعت غذا

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | چهارشنبه 13 دی 1396 در ساعت 13 : 17 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

صنعت غذا در ایران جزء صنایع نوپا و در حال رشدی است که در نتیجه این رشد و پویایی با سرعت زیاد در بخشهای مختلف توسعه می یابد.

 

این توسعه سریع که با سرمایه گذاریهای عظیم همراه است، با ایجاد واحدهای تولیدی از یک سو و ورود تکنولوژی های مدرن و پیشرفته از سوی دیگر ،آینده امیدوارکننده ای را برای این صنعت در ایران ترسیم میکند .

بدون شک سرمایه گذاری اقتصادی درکنار دستاوردهای علمی ،دو بازوی مؤثر و سرنوشت ساز برای تحقق آینده مطلوب این صنعت خواهد بود و در این میان فراهم کردن زمینه مناسب برای جمع آوری و ارائه اطلاعات و دانش روز ،کلید گمشده ای است که بسیاری آن را مهمترین عامل موفقیت این صنعت می دانند.

 

یکی از جنبه های مهم صنعت غذا که هروز بر اهمیت آن اضافه می شود،استفاده از افزودنی های غذایی جهت بهبود کیفیت محصولات تولیدی و توسعه فرمولاسیون های جدید است. امولسیون کننده های غذایی نیز بخشی از این افزودنی ها هستند که نقش های متفاوتی را در محصولات غذایی ایفا میکنند. در حال حاظر این ترکیبات در بسیاری از کشورهای جز اصلی فرمولاسیون بوده و علی رغم میزان مصرف جزئی ،بدون استفاده از آنها تولید بسیاری از محصولات مربوطه امکان پذیر نمی باشد.

در کشور ما نیز تولیدکنندگان در اغلب بخشهای صنعت غذا به مصرف این افزودنی ها گرایش دارند و در بسیاری از موارد بهبود کیفی که در نتیجه کاربرد امولسیون کننده ها به دست می اید،هزینه استفاده از آنها را جبران میکند.

امولسیون های غذایی از دیرباز و حتی قبل از زمانی که انسان شروع به فرآوری مواد غذایی کند وجود داشته اند.

بعنوان مثال شیر یک سیستم امولسیون ،کلوئید طبیعی است که در آن یک قطره چربی توسط غشای گلبول چربی احاطه و پایدار شده است. با شناخته شدن آشپزی به عنوان یک هنر، غذاهای فرآیند شده اولیه توسعه یافتند.

 

امولسیون کننده های غذایی و نقش آنها در پایداری محصولات غذایی در حین فرآوری وتوزیع  به تازگی شناخته شده است.

ظهور معیارهای اقتصادی لزوم کیفیت بهتر و ماندگاری بیشتر منجر به توسعه امولیسون کننده های غذایی و تکنولوژی های مربوط به آنها شد.

امولسیون کننده های طبیعی مانند پروتئین ها و فسفولیپیدهای شیر و تخم مرغ،اولین ترکیباتی بودند که به صورت عمومی مورد استفاده قرار گرفتند.

توسعه تکنولوژی های فرآوری روغن ماننده تصفیه، رنگبری و هیدروژناسیون منجر به طراحی امولسیون کننده های غذایی مصنوعی شد.

 

 

جهت سفارش محصول و کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :