کاربردهای گلیسرول یا گلیسیرین

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | ﺳﻪشنبه 14 شهریور 1396 در ساعت 11 : 1 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

کاربرد گلیسرول یا گلیسرین

 

میانجی ها و واسطه شیمیایی

گلیسرول استفاده شده است تا نیتروگلیسرین تولید کند که یک جز ضروری منفنجر شونده های مختلف مانند دینامیت، ژلیگنیت (ماده ژلاتینی و منفجره ای که از نیتروگیلیسرین ساخته می شود ) و محرک هایی شبیه کوردیت می باشد. اعتماد روی صابون سازی تا محصول مشترک گیلیسرین مصرف شده این را سخت تر کرده است تا تولید را افزایش دهیم تا تقاضای دوران جنگ را فراهم کند در اینجا فرآیندهای ترکیب گلیسرین اولویتهای دفاع ملی در روزهای نزدیک به جنگ جهانی دوم بودند. نیتروگلیسرین، همچنین گلیسریل تری نیترات شناخته می شود معمولا انجنیا پکتور آزاد می کند که به صورت قرصهای زیر زبانی یا اسپری استفاده می شود. آلیل یدید یک ساختار شیمیایی برای پلیمرها، نگهدارنده ها، کاتالیزورهای ارگانومیک و دارو شناسی می تواند توسط استفاده از فسفرهای آلمانی و ید در گلیسرول شود یک دغدغه اصلی تحقیق انجام شده است تا سعی شود محصولات ارزش افزوده از گلیسرول خام (شامل 20 درصد آب و کاتالیزور استری می شود) از تولید دیزل زتی به دست می آید. منبع وقتی سوزانده می شود یا گاز گرفته می شود همچنین مورد کشف قرار گرفته است.

  • واحد تولید گاز هیدروژن
  • استات گلیسرین ( به عنوان سوخت اضافی بالقوه)
  • تبدیل به پروپالین گلیکول
  • تبدیل به آلرولین
  • تبدیل به اتانول
  • تبدیل به اتانول
  • تبدیل به اپکلر و هیدرین، مواد خام برای اپوکسی رسین
  • سوخت و ساز

گلیسرول یک پیش ساز برای اخت تری گلیسریدها و فسفولیپیدها در بافت چرب و کبد است. هنگامیکه بدن چربی ذخیره شده را به عنوان منبع انرژی استفاده می کند گلیسرول و اسید چرب در جریان خون رها می شوند، گلیسرول در ردش پروتئین ها را مانند گلوکز یا فروکتوز گلیکیت نمی کند و منجر به تشکیل محصولات نهایی پیشرفته گلیکیت ( AGEs ) نمی شود.

در برخی ارگانیسم ها گلیسرول میتواند به طور مستقیم وارد مسیر گلیکولیز شود و بنابراین انرژی برای سوخت و ساز سلولی را فراهم کند یا بلقوه به گلوکز تبدیل شود ( گلوکونئوژنز). پیش از اینکه گلیسرول بتواند وارد مسیر گلیکولیز یا گلوکونئوژنرز ( بسته به شرایط فیزیواوژیکی) شود ابتدا میبایست به گلیسرآلدئید 3 فسفات ( توسط آنزیم گلیسرول کیناز ) تبدیل شود. آنزیم گلیسرول کیناز عمدتا در کبد و کلیه وجود دارد اما همچنین در دیگر بافتها شامل عضلات و مغز نیز موجود می باشد. در بافت چربی، گلیسرول 3فسفات دیدروژناز به دست می آید.

گلیسرول وقتی هضم می شود سمیت کمتری دارد. متوسط دوز کشنده ( LD50) با مصرف دهانی برای موشها 12600 و 8700 میلی گرم بر کیلوگرم برای هر موش است.

 

موارد تاریخی آلودگی و ناخالصی با دی اتلین گلیکول:

گلیسرول و دی اتیلن گلیکول از نظر ظاهر، بو و مزه غیر قابل تشخیصند لذا احتمال جابجایی یا ناخالصیشان بالاست. سازمان غذا و دارو و مواد آرایشی فدرال در 1937 موردی از آلودگی الگزیر سولفتیلامید را با دی اتیلن گلیکول مشاهده کرد. پس از آلوگی به وجود آمده توسط دی اتیلن گلیکول در 4 می 2007  سازمان غذا و داروی آمریکا به تمام سازندگان آمریکایی داروها پیشنهاد کرد که تمام بسته های گلیسرول مصرفی برا دی اتیلن گلیکول سمی مورد آزمایش و تست قرار گیرد.

این توصیه به دنبال کشف صدها کیلو چربی سمی در پاناما که ادعا شد اشتباها توسط شرکت پانامانیایی وارد شده‌است انجام شد. دی اتیلن گلیکول ارزانتر به عنوان گلیسرول گرانتر دوباره نام گذاری شده‌است.

 

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :