کاربرد نشاسته کاتیونیک تاپیوکا در کاغذ سازی

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | ﺳﻪشنبه 21 شهریور 1396 در ساعت 10 : 42 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

مقاومت خشک از ویژگی های ذاتی ورقه کاغذ است که علت آن در درجه اول به توسعه پیوندهای بین الیاف بستگی دارد . توسعه پیوند بین الیاف از راه پالایش و افزودنی های مقاومت خشک حائز اهمین است. اما همیشه بحث اقتصادی بین انرژی مصرفی پالایشگر و قیمت افزودنی های مقاومت خشک وجود دارد. افزایش یکی از این هزینه ها با کاهش سایر هزینه ها جبران می شود.

 

تجربه نشان می دهد که کاغذ سازان استفاده از افزودنی های مقاومت خشک برای افزایش مقاومت نسبت به پالایش بیشتر ترجیح می دهند.

از مهمترین و معمول ترین افزودنی های مقاومت خشک کاغذمی توان نشاسته،صمغ ،کربوکسی متیل سلولز و پلی آکریل آمید را نام برد.

این افزودنی ها می توانند به شکل کاتیونی، آنیونی، آمفوتری تهیه و در صنعت کاغذ سازی به عنوان افزودنی های مقاومت خشک استفاده شوند. با استفاده از مواد بهبود دهنده مقاومت خشک مانند نشاسته می توان پیوندهای هیدروژنی بین الیاف را به تعداد بی شماری افزایش داد.

نشاسته به دلیل قیمت کمی که دارد نسبت به مواد دیگر هنوز رایج ترین ماده افزودنی مقاومت خشک کاغذ بشمار می آید.

 

اهمیت کاربرد نشاسته کاتیونیک( Cationic Starch ) تاپیوکا SWI:

به نظر می رسد افزودنی های مقاومت خشک مثل نشاسته با چند ساز وکار موجب افزایش مقاومت خشک ورق کاغذ می شوند.

اولین ساز و کار ازدیاد پیوند بین الیاف است. نشاسته کاتیونیک تاپیوکا به طور معمول تعد پیوندهای هیدروژنی را در سطح الیاف افزایش می دهد.

دومین سازوکار افزایش مقاومت بهیود شکا گیری ورق است . با استفاده از نشاسته کاتیونیک تاپیوکا ورقه کاغذ منظم تر و پیوندهای بین الیاف یکنواخت تر و محکم تر شکل می گیرند.

سومین سازوکار بهبود تراکم و ساختار ورق دراثر افزایش ماندگاری نرمه ها و آبگیری از ورق کاغذ است . دو لیف برای ایجاد پیوند هیدروژنی باید به اندازه کافی نزدیک شوند. اگر افزودنی های مقاومت خشک استفاده شود، این مواد فضای خالی بین الیاف را پر می کنند. در نتیجه الیاف بدون اینکه به هم نزدیک شوند اتصال ایجاد کنند، مشتقات نشاسته از متداول ترین افزودنی های مقاومت خشک کاغذ بشمار می آیند که امروزه در صنعت کاغذ سازی بکار می روند.

تجربه نشان می دهد الحاق گروهای کاتیونی به نشاسته طبیعی و تبدیل آن به نشاسته کاتیونی برای رسیدن به حداکثر ماندگاری لازم در کاغذ سازی ضروری است.

نشاسته کاتیونی تاپیوکا افزون بر عامل مقاومت خشک و کمک نگه دارنده ، به عنوان امولسیون کننده مواد سنتزی آهار زنی و همچنین به عنوان ترکیب کاتیونی سامانه های ماندگاری چند ماده ای نیز مصرف می شود.

نشاسته کاتیونیک ( Cationic Starch ) تاپیوکا بعنوان آهار سطحی کاغذ در پرس آهار دهی استفاده می شود. این نشاسته ویژگی های کاغذ به خصوص مقاومت به ترکیدن را افزایش می دهد. به همین دلیل مقاومت کششی نیز همراه با افزایش مقاومت به ترکیدن بهبود می یابد.


برای افزایش ماندگاری نشاسته روی الیاف کاغذ سازی باید مواد کاتیونیکی به ملکول نشاسته متصل شود. نشاسته کاتیونیک تاپیوکا در بسیتری از کاغذ ها بکار میرود. چون روی مقاومت ماندگاری و آب گیری اثر می گذارد.

نشاسته کاتیونیک تاپیوکا مزیت هایی چون قابلیت پراکنش زیاد و ماندگاری روی الیاف را دارد. و همچنین استفاده از نشاسته کاتیونیک تاپیوکا باعث بهبود مقاومت به پارگی و مقاومت به تاخوردن کاغذ می شود. و بعنوان امولسیون برای افزایش خواص سدگری در برابر مایعات نیز استفاده می شود.

 

 

 

جهت سفارش محصول و کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

 

 

 

 

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :